"طراحی کاراکتر"
یک شخصیت برند که به عنوان کارکتر ، سخنگوی برند یا آواتار نیز شناخته می شود، در واقع به عنوان سفیر مجموعه شما عمل می کند. این کاراکتر می تواند به عنوان بخشی از لوگوی برند یا به طور جداگانه در مواد مختلف بازاریابی استفاده شود. امروزه شخصیت های برند یا کاراکتر ها به دارایی های بازاریابی قدرتمندی برای جلب توجه تبدیل شده اند.
ایجاد یک شخصیت برای یک برند مستلزم برنامه ریزی مناسب برای برندسازی و استراتژی های بازاریابی محتوا است.و در استراتژی ها و یا کمپین های مختلف تبلیغاتی ممکن است تغییر حالت بدهد نوروز را تبریک بگوید یا به شکل رویداد ظاهر شود.
فرآیند مقابله با طراحی شخصیت اغلب پر از موانع است. برای خلق شخصیت یا کارکتر از ابتدا به تفکر خلاقانه زیاد نیاز داریم، اگرچه بسیاری از شخصیت های شناخته شده در کارتون ها، تبلیغات و فیلم ها ساده به نظر می رسند ولیکن در واقع تلاش زیادی و مهارت بالایی نیاز است تا این کارکترها را تا این حد مؤثر کنند.
اما برای طراحی شخصیت یا کارکتر باید چه مواردی را در نظر بگیریم. جدای از خطوط تمیز کارکتر و ویژگیهایی که به راحتی قابل درک هستند این است که بدانید چه چیزی را در کاراکتر اغراق کنیم و تمرکز بروی چه المانهایی را به حداقل برسانیم و برای رشد کاراکتر چه کاری باید انجام دهیم.
به مخاطبان خود فکر کنیم، برای مثال طراحی کارکترهایی که کودکان خردسال را هدف قرار میدهند معمولاً حول شکلهای اصلی و رنگهای روشن طراحی میشوند همانطور که هنرمند استرالیایی Nathan Jurevicius توضیح می دهد، اگر برای سفارش دهنده کارکتر طراحی میکنید، معمولاً مخاطبان هدف کاراکتر از قبل تعیین شده اند پس طراحی کاراکترهای سفارشی معمولاً محدودتر هستند اما الزاما خلاقیت کمتری ندارند. طراحی کارکتر باید از نظر بصری خلاقانه و جالب باشد تا توجه مخاطب کاراکتر و برند را به خود جلب کند.
انتخاب شخصیت مناسب برای طراحی کاراکتر
ما با انواع گونه های کارکتر و انواع شخصیت پردازی در طراحی کارکتر روبرو هستیم: گونه های انسانی، حیوانی، گیاهی، اشیا، تخیلی و انتزاعی و ... گرچه میتوان از تعاریف و روشهای مختلف دیگری نیز بهره جست ولیکن ما ترجیح داده ایم دست به خلق این روش از شناسایی طراحی کارکتر بزنیم لازم به ذکر است در طراحی کارکتر با ترکیب موارد ذکر شده میتوان اثر جدیدی از کارکتر را خلق نمود، به طور مثال ترکیب حالت انسانی و محصول، مانند کاراکتر بی بندوم برای برند تایر Michelin یا به طور مستقیم از یک گونه کارکتر مثلا حیوان یا انسان و ترکیب آن با شخصیت کهن الگو آن گونه بهره جست مانند تونی ببر معروف برند kellogg’s که یکی از معتبرترین برندهای غلات صبحانه میباشد و مثالهای متعدد دیگر که در این بخش به برخی از این کارکترها اشاره میکنیم.
طراحی کاراکتر با ساختار انسانی :
human characters
کاراکتر اشخاص واقعی
شخصیت انسانی می تواند نماینده یک شخص واقعی باشد،کارکترهای اشخاص واقعی انتخاب خوبی هستند برای زمانی که هدف این است که خود را تبلیغ کنید، به عنوان مثال اگر شما یک فریلنسر یا سخنران عمومی یا آشپز و ... هستید که شخص شما از شهرت و یا اعتبار ویژه ای برخوردار هستید مانند طراحی کارکتر معروف KFC بر گرفته شده از سرهنگ سندرز.
ابرقهرمانان و شخصیت های تخیلی
شخصیت خیالی و یا ابرقهرمان جهت برجسته کردن بخش مزیت برند شماست تا ویژگی قدرتمند محصول یا خدمات شما مثلا پاکیزگی را برجسته سازی نمایید به طور مثال Mr. Clean مراقب باشید، مردم بسیار حساس هستند ابرقهرمانان باید واقعا قهرمان باشند از مزایای این نوع شخصیت پردازی برقراری ارتباط واضح و آسان با مخاطبان است.
طراحی کاراکتر با ساختار حیوانی :
animal characters
کاراکتر و کهن الگوها
ممکن است طراحی کارکتر یک حیوان را به دلیل ویژگی های کهن الگوی آن انتخاب کنند (مثلاً گربه برازنده است، سگ بازیگوش و وفادار است و ...).
خرگوش یکی از ویژگی هایش این است که سریع و پر انژیست و الزاما ارتباطی به محصول آن حیوان ندارد. از این رو دوراسل یک این خرگوش را برای طراحی کارکتر خود انتخاب کرده است.
ارتباط مستقیم کاراکتر و محصول
شخصیت حیوانات به طور گسترده ای به عنوان کارکتر استفاده می شوند.
برخی از برندها به دلیل ارتباط مستقیم بین حیوان و محصول (مانند گاو و شیر) از یک حیوان خاص استفاده می کنند.مانند طراحی کارکتر گاو خندان برای محصولات پنیر فرومجریز بل. یا طراحی کارکتر دیگر حیوانات.
طراحی کاراکتر با ساختار شی و سوژه :
objects characters
کاراکتر و اشیا
کارکتر معروف کمپانی محبوب تایرسازی میشلن Bibendum نام داشت اما به طور گسترده ای به عنوان مرد میشلین شناخته شده است! در سال 1894 دور در نمایشگاه لیون توسط برادران میشلین به دنیا ارائه شد، ایده پشت این کارکتر چاق، نشان دادن فردی ساخته شده از لاستیک بود. سازندگان نمی دانستند که این مرد تخیلی جذاب تبدیل به چهره ای بسیار محبوب در آینده خواهد شد که به طور قابل توجهی به موفقیت گسترده برند کمک خواهد کرد.
کاراکتر و اشیا
تقریبا همه ما با شکلات های روکش دار M&M آشنا هستیم یکی از بهترین مثالها برای طراحی کارکتر با این ساختار برند معروف M&M میباشد آنها نه تنها بدن و حالات چهره انسانی دارند بلکه بسیار با خصوصیات انسانی آشنا هستند و یک تیم جالب و منسجم در قالب شش شخصیت و کارکتر هستند که نامشان برگرفته از رنگشان است.
برخی از مشهور ترین کاراکتر ها و سال طراحی آنها
Most Famous Brand CHARACTER Designs of All Time
1951
1936
1928
1894
1995
1981
1968
1958